Pondělí 11.11.2024

Pondělí 11.11.2024

Pondělí 11.11.2024

reklama

Kvalifikace pro 500 mil Indianapolisu: Alex Palou je prvním Španělem na pole-position

V USA a zvláště v Indianapolisu umějí motorsport oslavovat svým vlastním způsobem, a tak je i kvalifikace k velkým 500 mílím vlastně větším eventem, než ostatní závody seriálu IndyCar. Pro Evropana dlouhá a komplikovaná kvalifikační procedura se konala již tento víkend – týden před „největším závodem světa“. A tento týden bude patřit veškerá publicita Alexovi Palou – jezdci Ganassi-Dallary-Honda, který se v neděli průměrem 234,217 MPH prosadil.

Sobota: Rozhodnutí o startovních místech 13 až 30

Po třech dnech volných tréninků vítalo 34 uchazečů o 33 startovních míst v sobotu poněkud chladnější pořasí. Během 7hodinové (!) kvalifikace se teplota pohybovala jen mezi 15-20 stupni. V zásadě šlo o to, rozhodit vozy do tří skupin, ze kterých se pak na International Motor Speedwayi měly dvě střetnout v neděli znovu:

– nejrychlejších 12, kteří v neděli pojedou o pole-position a o místa 7-12.

– startovní pozice 13 až 30. Tito jezdci mají do příští neděle „padla“.

– nejpomalejší 4, kteří se musí znovu utkat o 3 místečka v poslední startovní řadě.

Toto byli šťastlivci, kteří se kvalifikovali do boje o pole position: Felix Rosenqvist (McLaren-Chevrolet), Alex Palou (Ganassi-Honda), Rinus VeeKay (Carpenter-Chevrolet), Scott Dixon (Ganassi-Honda), Patricio O’Ward (McLaren-Chevrolet) a Santino Ferrucci (Foyt-Chevrolet)

Překvapením mezi nejlepšími 12 nebyl pouze nejrychlejší Švéd Rosenqvist (zajel průměr 376 km/h), ale především někdejší no-hoper z evropské F2, Santino Ferrucci a jeho kolega z týmu velkého AJ Foyta, rookie Benjamin Pedersen.

Napevno se kvalifikovali – a mohli tedy klidně spát – mimo jiné jediná ženy Indy 500 roku 2023, odvážná Angličanka Katherine Legge (jako jediná z týmu Ragal-Letterman-Lanigan), Charouzův bývalý jezdec Callum Ilott, ex-jezdec F1 Romain Grosjean a bývalí vítězi Helio Castroneves se Simonem Pagenaudem.

Katastrofálně za to proběhla sobota pro tým Bobbyho Rahala: tři jeho vozy (syn Graham, Christian Lundgaard a Jack Harvey) se musely v shoot-outu o poslední řadu příštího dne postavit začátečníkovi Sting Ray Robbovi na voze Dale Coyneho.

Neděle: Palouova radost, Rahalovy slzy

Je ironií osudu, že se jediným ne-kvalifikantem Indy 500 roku 2023 stal Graham Rahal, syn spolumajitele týmu. Ironií je také, že se mu to přihodilo 30 let poté, co stejný osud potkal jeho otce a ironií je i skutečnost, že ho v poslední sekundě 60minutového „Bump-Daye“ vyřadil týmový kolega Jack Harvey. Harvey se vyvaroval jásotu, zatímco Rahal plakal sedíc na sidepodu svého vozu…

Od velkých emocí na konci gridu se hned přešlo k ještě větším emocím na jeho špičce – následovala totiž kvalifikace „Firestone Fast Six“ o prvních šest míst na startu. Rozhodnout se mělo mezi Pato O´Wardem, Scottem Dixonem, Alexem Palou, Rinusem Veekayem, Santinem Ferriccim a Felixem Rosenqvistem.

Čtyři měřená kola vyšla nejlépe Španělovi Palouovi. Jezdec Chipa Ganassiho, sponzorovaný svazem amerických válečných veteránů „American Legion“ (!) se prosadil velmi těsně před Nizozemcem Veekayem (Carpenter) a Švédem Rosenqvistem (McLaren). „Zvolili jsme velmi agresivní nastavení a taktiku. V posledním kole to bylo opravdu velmi obtížné vůz udržet,“ shrnul šťastný Palou a mezitím ještě stihl krátké „I´m sorry“ ke gratulujícímu Veekayovi.

O klasickou Borg-Warner-Trophy se pojede příští neděli.

Postavení na startu 107. vydání Indy 500:

1. Alex Palou: 234,217mph (průměr 4 kol)

2. Rinus VeeKay: 234.211

3. Felix Rosenqvist: 234.114

4. Santino Ferrucci: 233.661

5. Pato O’Ward: 233.158

6. Scott Dixon: 233.151

7. Alexander Rossi: 233.110

8. Takuma Sato: 233.098

9. Tony Kanaan: 233.076

10. Marcus Ericsson: 233.889

11. Benjamin Pedersen: 232.671

12. Will Power: 232.635

13. Ed Carpenter: 232.689

14. Scott McLaughlin: 232.677

15. Kyle Kirkwood: 232.662

16. Conor Daly: 232.433

17. Josef Newgarden: 232.402

18. Ryan Hunter-Reay: 232.133

19. Romain Grosjean: 231.997

20. Helio Castroneves: 231.954

21. Colton Herta: 231.951

22. Simon Pagenaud: 231.878

23. David Malukas: 231.769

24. Marco Andretti: 231.682

25. Stefan Wilson: 231.648

26. Devlin DeFrancesco: 231.353

27. Callum Ilott: 231.320

28. Agustin Canapino: 231.182

29. R.C. Enerson: 231.129

30. Katherine Legge: 231.070

31. Christian Lundgaard: 229.649

32. Sting Ray Robb: 229.549

33. Jack Harvey: 229.166

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

„16-NEJ“ Romana Klemma sezony 2023

Asi nejdůležitějším momentem ročníku 2023 byla skutečnost, že se i FIA přizpůsobila „normalizaci“  a po třech letech humánního a morálního temna zanevřela na  „Koronové represálie“. Ti, co si chtěli vydělat si prostě už nahrabali dost a jejich patolízalové se do

ADAC-Prototype-Cup na Norisringu: Pommer a Hauser s dobrým výtěžkem

Čtvrtý podnik německého národního šampionátu LMP3 opouštěli Němec Pommera Luxamburčan Hauser zvláště spokojeni: jedno zlato a jeden bronz znamenali zvýšení celkového náskoku. Hvězda šampionátu, Gábina Jílková se pro kolizi termínů závodů na pověstném Norisringu nemohla zůřastnit. Vypsat minulý rok národní

reklama