Pátek 24.03.2023

Pátek 24.03.2023

Pátek 24.03.2023

reklama

Představujeme novou knihu Romana Klemma: „Hrdinové Formule 1, osm nesplněných snů“

Už 21. listopadu vyjde na českém trhu sedmá kniha našeho spolupracovníka, Romana Klemma o Formuli 1 a dějinách automobilových závodů – „Hrdinové Formule 1, osm nesplněných snů“.

Autor tentokrát udělal sám sobě a svým čtenářům radost tím, že podrobně zmapoval příběhy osmi velkých hrdinů svého dětství, to jest neopakovatelné éry 70. let.

Z doby, kterou považuje za tu s odstupem nejzajímavější a nejpestřejší dějin závodů, vybral hrdiny kokpitu, kteří možná tak úplně nedosáhli všeho, co si představovali. O kariérách Petera Revsona, Tonyho Brise, Ronnieho Petersona, Patricka Depaillera, Lelly Lombardiové, Vittoria Brambilly, Carlose Reutemanna a Jeana-Pierra Jariera vedl desítky rozhovorů s pamětníky, sebral stovky informací a ilustračních obrázků.

K dostání bude toto objemné dílo (ca. 350 stran/600 fotografií) v knihkupectvích po celé ČR a rovněž v knižních e-shopech. Primárním e-shopem bude  www.albatrosmedia.cz

Autor o své nové knize:

„Dobrá, 70. léta měla své záporné stránky, jako například podivnou módu, komunistický diktát, ne vždy líbivou hudbu a život za latentního strachu z nukleární války. Pro příznivce automobilového sportu ovšem tato epocha představovala zlaté, ničím nedosažitelné a bohužel neopakovatelné období. Málo při  tom vadilo, že se fandové v tehdejším Československu o výsledcích a dění ve velkém mezinárodním motorsportu dozvídali jen velmi střídmě a se zpožděním. Možná právě to vedlo k tomu, že se hrdinové formule 1, tohoto „nejkapitalističtějšího ze všech kapitalistických sportů“, pro příznivce na východě stali jakýmisi vzdálenými a fanaticky uctívanými polobohy.

Však to také divocí bozi byli. Jistě, zlepšování bezpečnosti sportu tehdy dělalo své první krůčky a ne každá nehoda musela zákonitě končit tragicky. Díky technickým  a aerodynamickým pokrokům se ovšem rychlost monopostů zvyšovala nesouměrně k vývoji tratí. Nikdo, kdo tehdy obklopen desítkami litrů paliva  a s několika sty neposlušnými koníky za zády, usedal do své hliníkové konstrukce krčící se na obrovských gumových válcích pár centimetrů nad asfaltem, si nemohl být jist, že v neděli po závodě znovu povečeří se svou přítelkyní nebo ženou, která mechanickými stopkami oddaně měřila a zapisovala časy jeho průjezdů. Kdo to tehdy dotáhl až do formule 1, ten již léta riskoval opravdu všechno – jen proto, aby se nebezpečí smrti přiblížil co nejvíce. Ovládat tehdejší výtvory více či méně geniálních konstruktérů, kteří prostřednictvím „pokusů přímo za závodu“ prověřovali své nápady, vyžadovalo hodně talentu, odvahy a především důvěry v osud. Piloti formule 1 70. let byli opravdové nezaměnitelné osobnosti, které „měly něco za sebou“. Stejně tak nezaměnitelné byly i vozy této dekády. Aerodynamika a jejím prostřednictvím zvýšená přilnavost v zatáčkách právě začaly hrát rozhodující roli a každý z tehdejších designérů objevoval její taje po svém. Výsledkem byly vozy svérázných tvarů, které by fandové rozeznali i se zavázanýma očima jen tak po hmatu.

Dekáda let 1970 až 1979 byla dekádou ryzích osobností  a charakterů. A to nejen co se jezdců, majitelů stájí a konstruktérů týče. O originálních kreacích na čtyřech (a i více!) kolech jsme si právě pověděli výše, nezaměnitelný charakter tehdy ovšem měly i závodní dráhy. Do kalendáře FIA se sice právě začaly prodírat autodromy moderního pojetí, pořád ještě ale přežívaly i „horské dráhy z předválečné doby kamenné“, které neprominuly ani tu nejmenší chybičku jezdce a na každém metru se snažily zničit použitý materiál. Formule 1 tehdy byla jiným sportem a její aktéři byli lidé jiného rázu, než dnes. Společný má tato disciplína opravdu již jen název.    

Každý z borců, který v 70. letech riskoval svou finanční jistotu a zdraví, jen aby mohl alespoň jednou vyrazit do velké ceny mistrovství světa, byl  hrdinou sám o sobě. Pojďme se podívat na příběhy 13 z nich. Nejsou to příběhy těch nejšťastnějších. Jsou mezi nimi vítězi Grand Prix, kteří na „Golden Seventies“ dodnes s nadšením vzpomínají, ale i ti, kteří za úspěch považují holou účast a skutečnost, že přežili. V této knize ale nalezneme i osudy těch, kteří během této krásné a přesto vražedné dekády za svou nevysvětlitelnou vášeň zaplatili životem.

Tehdy se mnozí z nás právě začali o motorsport zajímat a formule 1 jim učarovala právě pro její nedosažitelnost, pestrost a nebezpečí. Jak rád bych se vrátil nazpět a tuto dekádu si pořádně vychutnal. Činím tak alespoň prostřednictvím této knihy…“

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

V Bahrajnu měli fádní F1, v St. Petersburgu vzrušující IndyCary

O první březnový víkend neodstartoval do sezony 2023 pouze světový šampionát F1, ale i (dříve konkurenční) americký seriál IndyCar. Na 1,8 mil dlouhém polo-letištním, polo-městském okruhu ve floridském St. Petersburgu se s určitou podporou Štěstěny prosadil bývalý pilot F1 Marcus

Fittipaldi, Stuck a Wolf na návštěvě u Elvise v Alpách

Taková výletnická skupina se asi nesejde často: lidé, kteří ve slunečné polovině února následovali pozvánce rodiny Egger do jejího automobilového muzea „Oldtimer-Youngtimer-Sport-Movie Cars“ v Ötztalu totiž ztělesňovali dva tituly mistra světa F1, dvě vítězství v Indy 500, dvě vítězství v

Zemřel legendární týmový manažer a majitel David Price

Ve věku 75 let zemřel David Price – správný anglický gentleman, manažer a majitel závodních stájí, které přes čtyři desetiletí neodmyslitelně patřily na špičku mezinárodní scény motorsportu. Majitel organizace DPR slavil ohromné úspěchy s jezdci jako Nigel Mansell, Martin Brundle,

Zemřel 54násobný účastník GP-F1 Philippe Streiff

Krátce před Vánoci zastihla svět motorsportu další smutná zpráva: zemřel 67letý Francouz Philippe Streiff, jezdec F1, který musel od své těžké nehody roku 1989 v Riu žít v invalidním vozíku. Ne zcela naplněná kariéra blonďatého dlouhána začínala velmi slibně. Roku 1981 získal

reklama