Sobota 25.06.2022

Sobota 25.06.2022

Sobota 25.06.2022

reklama

Poslední „Servus“ klasickému týmu Schnitzer-BMW

Vždy, když má cesta vedla do jihobavorského regionu kolem Freilassingu u Salzburgu, tak jsem si nenechal ujít krátký výlet do průmyslové oblasti tohoto městečka, abych se alespoň podíval do ohromné výkladní skříně závodní organizace Schnitzer Motorsportu. Předevčírem to asi bylo naposledy, co jsem se tam mohl podívat do dějin sportu…

„Schnitzer“. Toto jméno zní v uších fandů na celém světě coby synonym pro úspěchy závoďáků BMW. Před několika dny však veřejnost zastihla oficiální zpráva, že bavorský automobilový gigant ukončil spolupráci s tímto specialistou z městečka Freilassing poblíž rakouských hranic. Po zhruba 60 letech nesrovnatelných úspěchů! Společnost, kterou založili geniální bratři Josef a Herbert Schnitzerovi, se brzy vyvinula v nejlepšího ladiče motorů BMW. 

Mohl za to Josef „Sepp“
Zasloužil se o to hlavně Josef „Sepp“, který byl technickým čarodějem, zatímco Herbert řídil obchodní stránku jejich provozu. Pro oba zapřísáhlé Bavoráky neexistovala žádná jiná značka než BMW. S těmito vozy dokázali prokázat své schopnosti hned od začátku šedesátých let a brzy se stali týmem, který BMW přímo podporoval – jakousi neoficiální tovární odnoží.

Později začali Schnitzerové dokonce stavět vlastní podvozky založené samozřejmě na BMW a i ty staly často nedosažitelným měřítkem v největších mistrovstvích cestovních vozů na světě, jako byly DRM, ETCC a WTCC. Schnitzer-BMW vítězily v Evropě, Asii a Americe, podnik z Freilassingu se ale paralelně stal dodavatelem motorů pro mnoho špičkových týmů formule 2 a sportovních vozů. Koupit si nějakou tu Schnitzerovu extra-koňskou sílu znamenalo zajistit si úspěch.

Legenda byla obětována
Když Josef v roce 1978 přišel při dopravní nehodě o život, pokračoval Herbert ve vedení společnosti spolu se svým polo-bratrem Charlie Lammem. A jejich nadvláda na všech možných závodních tratích globu pokračovala dál a dál. Malý showroom ve Freilassingu je doslova napěchován trofejemi z Nürburgringu, Spa, Silverstonu, Le Mans, Macaa, Suzuky, Sebringu, Road Atlanty atd. Těžko najdete okruh, kde by značka Schnitzer-BMW nevyhrála.

Charismatický Charly Lamm loni zemřel, což pro podnik znamenalo začátek řady negativních zpráv, které vyvrcholily zmíněným rozhodnutím BMW nechat svého dlouholetého „elitního spolubojovníka“ v motoristickém sportu padnout jako horkou bramboru. Problémy spojené s přechodem sériové výroby BMW na elektromobily a ekonomický dopad koronové krize donutily manažery v Mnichově jednat velmi nepopulárně. Rozhodli, že své úspěšné, ale finančně náročné odnoži obrátí záda – sport je prostě to první, kde se nejedna automobilka současně snaží ušetřit.

Zdá se, že je zkáza firmy Schnitzer Motorsport neodvratnou záležitostí. Vedení již propustilo podstatnou část svého personálu, neexistuje žádný sportovní program pro rok 2021 a na obzoru chybí finančně potentní investor-spasitel.

Schnitzer se tak stal další legendou našeho sportu, která byla obětována pravidlům moderního globálního obchodního myšlení …

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp

Sdílejte:

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

GT2 Euro-Series: Návrat jména Brabham na Osterreichring

Dá se jistě pochybovat o tom, jaký smysl má šampionát „Fanatec GT2 European Series“, kterého se minulý víkend na Red Bull-Ringu zúčastnilo pouhých 13 vozů. Z autorova subjektivního hlediska se jedná o jeden z mnoha šampionátů, které do velké míry

ADAC-GT-Masters: „Mr. Red Bull“ Mateschitz v převleku..?

Spielberg u Štýrského Hradce je podnikem, na který se cirkus ADAC-GT-Masters každým rokem zvláště těší. Krásná trať.krásné počasí a relativně hodně fandů se i letos postarali o vynikající atmosféru. S Red Bull Ringem proto má klub ADAC smlouvu i na

ADAC-GT-Masters: Na gridu se konečně zase mluvilo česky

Co už je dnes normální..? Inflace nám ují korunky z peněženky, ještě než je stačíme vydat, hospodářský krach nad námi visí jako Damoklesův meč, lidstvo je dle „nejlepšího učení“ rozděleno na „očkované“ a „neočkované“. Německo se spolu s NATO dost

106. ročník Indianapolis 500: První velký triumf Marcuse Ericssona

S velkou cenou Monaka F1 se i letos „tradičně“ křížil další gigantický podnik automobilového sportu: 500 mil v Indianapolisu. Obrovskou Borg-Warner-Trophy roku 2022 vyhrál bývalý jezdec F1 Marcus Ericsson. Kvalifikace: Pátá pole-position pro Scotta Dixona „Největší sportovní podnik světa“ (co se počtu

reklama