Čtvrtek 18.04.2024

Čtvrtek 18.04.2024

Čtvrtek 18.04.2024

reklama

WEC ve Spa: Fernando Alonso se prosadil ve sněhu, mlze a krupobití!

Ardeny, ve kterých krásný závodní okruh Spa-Francorchamps leží, jsou známé pro vrtochy počasí – to, co tam minulý víkend zažil světový šampionát vytrvalostních závodů WEC ovšem nepamatovali ani hodně staří pozorovatelé. Ani sníh, krupobití, mlha a déšť pravidělně se střídající s krátkými slunečnými fázemi ovšem nezastavily hvězdný tovární tým Toyoty na jeho cestě k vítězství a předčasnému zisku titulu v hodnocení značek.

Světový svaz FIA si umínil, že hodnocení sezony bude vždy uzavírat její vrcholný závod v Le Mans a tak se přihodilo, že byl druhý podnik roku 2019 ve Spa-Francorchampsu zárověň předposledním závodem „Superseason 2018-2019“. Pro neutrálního okrajového diváka trochu zavádějící – o to lepší, že byla situace v tabulce relativně jasná. Na špičce shledal známé jméno: Fernando Alonso, což se po belgické 6hodinovce mělo ještě více zdůraznit. Bývalý mistr světa společně se svými týmovými kolegy Sebastienem Buemim a Kazukim Nakajimou právě tento závod před rokem vyhrál (tehdy ve Spa „Superseason 2018-2018“ začala) a stejně tak se prosadili i v zatím jediném podniku WEC tohoto roku v Sebringu.

Role favorita tedy byla jasně zadána – i když se FIA snaží jediného zbývajícího výrobce ve třídě LMP1 (Nissan, Audi a Porsche se během posledních let z předražené WEC postupně rozloučily) všemožnými způsoby přibrzdit a dát tak šanci soukromým stájím. „Šanci tu máme jen když bude pršet,“ shrnul situaci jeden z techniků rusko-francouzského týmu SMP-BR-ART. Nakonec jim proti japonskému továrnímu overkillu ale ani extrémě zlé počasí nepomohlo.

Ve zmíněné ukázkové třídě LMP1 se ve Spa přihlásilo sedm vozů, v poněkud slabších prototypech LMP2 osm a zbytek 34 přihlášek tvořily vozy GT. Za chladných ale překvapivě suchých podmínek kvalifikoval Brit Mike Conway svou Toyotu TS050-Hybrid na pole-position před sesterským vozem Buemiho a rychlým Rusem Orudževem na voze SMP-Racingu. Příslibem pro zajímavou sobotu byly relativně malé časové odstupy. „Toyoty z Kolína nad Rýnem“ měly na soukromé ruské vozy SMP a švýcarského Rebellion Racingu náskok pouhých 1-2 sekund. Nejrychlejší třídy LMP2 byla posádka G-Drive-Aurusu (Rusinov/Vergne/Van Uitert) a napínavý závod slibovala také frakce GT, ve které se všech deset vozů GT-Pro vešlo do jediné sekundy.

Počasí to s outsidery skutečně myslelo dobře: V sobotu ráno vítala účastníky 5centimetrová vrstva sněhu. Tu ovšem slunce až do poledního startu roztálo a na povel Jackyho Ickxe vedly favorizované Toyoty Conwaye a Buemiho pole do prvního kola 6hodinového dobrodružství. Dlouho ovšem sucho nezůstalo: po dvou kolech začaly padat kroupy, pak sníh, déšť a když na trať padla po čtvrthodince mlha, vyjel poprvé Safety Car. A v tomto smylu to mělo pokračovat i zbytek odpoledne! Pilotům obou Toyot se musí dát k dobru, že si ani za těchto zlých podmínek nedovolili hrubku (na které marně čekali soupeři). Po polovině závodu byl Alonsův vůz (vybaven větším přítlakem, než sesterká Toyota) v čele, na čemž nic nezměnily ani jedny lehké španělovy „hodiny“.

Úspěch Japonců přesto visel na vlásku. Krátce před poločasem totiž zastavil jejich druhý tovární vůz (Conway/Lopez/Kobajaši) s technickým problémem v boxech a jeho odstranění trvalo 5 kol. Z boje o vítězství byl tedy vyřazen a Alonsově vedoucí TS050 následovali s nebezpečným odstupem pouhého kola Alešin/Petrov/Vandoorne (SMP-BR) a Berthon/Laurent/Menezes (Rebellion). Jediná chybička v chumelenici mohla rozhodnout o prohře – nebo vítězství. Fernando Alonso, který směl převzít poslední stint ale zůstal soustředěný a asi ani nepotřeboval červenou vlajku ředitele Bruynseraedeho, který z nějakého podivného důvodů 6hodinový závod nakonec přeci jen ukončil o 12 minut dříve…

Toyota se tedy předčasně stala mistrem světa (jen Japonci sami musí vědět, jakou hodnotu tento titul má, když byl doby jen proti hrstce soukromníků) a Alonso s Buemim a Nakajimou nastoupí za měsíc do Le Mans s ohromným bodovým náskokem v hodocení jezdců.

Třídu LMP2 vyhrál s náskokem pouhých 4s vůz Dragonspeed-Oreca, s bývalými piloty F1 Pastorem Maldonadem a Anthonym Davidsonem, které podpořil poloamatér Roberto Gonzales. Ještě těsněji se až do posledních metrů bojovalo ve třídě GT, kde se nakonec s náskokem sekundy prosadil Aston Martin (Lynn/Martin) před Ferrarim (Calado/Guidi) a Porschem (Christensen/Estre).

6h ve Spa-Franchorchampsu představuje již tradičně generálku pro 24h du Mans. Letos si účastníci skutečně „užili“ všeho a v La Sarthe je už může jen málo co překvapit. Snad tropické vedro..?

Výsledek 6hodinovky WEC ve Spa:

  1. Alonso/Buemi/Nakajima, Toyota TS050-Hybrid
  2. Berthon/Laurent/Menezes, Rebellion-Gibson
  3. Aljošin/Petrov/Vandoorne, BR-AER
  4. Sirotkin/Sarrazin/Orudžev, BR-AER
  5. Jani/Lotterer/Senna, Rebellion-Gibson
  6. Kobajaši/Conway/Lopez, Toyota TS050-Hybrid
  7. Maldonado/Davidson/Gonzales, Dragonspeed-Oreca-Gibson
  8. Rusinov/Van Uitert/Vergne, Aurus-Gibson
  9. Lapierre/Negrao/Thiriet, Alpine-Gibson
    10. Tung/Aubry/Richelmi, Chan-Oreca-Gibson

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

„16-NEJ“ Romana Klemma sezony 2023

Asi nejdůležitějším momentem ročníku 2023 byla skutečnost, že se i FIA přizpůsobila „normalizaci“  a po třech letech humánního a morálního temna zanevřela na  „Koronové represálie“. Ti, co si chtěli vydělat si prostě už nahrabali dost a jejich patolízalové se do

ADAC-Prototype-Cup na Norisringu: Pommer a Hauser s dobrým výtěžkem

Čtvrtý podnik německého národního šampionátu LMP3 opouštěli Němec Pommera Luxamburčan Hauser zvláště spokojeni: jedno zlato a jeden bronz znamenali zvýšení celkového náskoku. Hvězda šampionátu, Gábina Jílková se pro kolizi termínů závodů na pověstném Norisringu nemohla zůřastnit. Vypsat minulý rok národní

reklama