Helmut Zwickl byl od poloviny 60tých let vedle Heinze Prüllera nejvlivnějším rakouským motor-sportovním žurnalistou. Důvěrně se znal s Jochenem Rindtem, o jehož dobrodružstvích na závodních okruzích celého světa přinášeli zprávy do podalpí (a v překladech i „za železnou oponu komunistických zemí“). Po Rindtově smrti se jejich reportáže vztahovaly na další úspěšné ikóny rakouského sportu, jako Nikiho Laudu, Gerharda Bergera, Jo Gartnera, Alexe Wurze a další.
I Zwickl ovšem cítil, jak výrazně se Formule 1 časem začíná vzdalovat od sportu, kterému před 50 lety společně s Prüllerem a Rindtem holdovali. Začal (nejdříve v malém) od roku 1993 pořádat „Ennstal-Classic“: Třídenní rallye veteránů. Podnik se časem rozrostl v mamutí event – s ostupem největší svého druhu v Rakousku a možná i ve střední Evropě. Zwickl již dávno přestal jezdit na Grand Prix Formule 1 a organizace s přípravou „Ennstal Classic“ ho zaměstnává (společně s rodinou a týmem) po celý rok.
Letos měl tento senzační podnik, kterého se zúčastnilo (za nekřesťanské startovné) 233 posádek tři hlavní témata: 100leté výročí firmy Bentley, 70leté výročí značky Abarth a 50 let os vzniku klasického Porsche 908/2.
Text a foto: Roman Klemm
Závodní vozy (zde March F5000) v uličkách malebného Gröbmingu: to je sobotní vyvrcholení Ennstal Classic Poslední etapě rallye nepřálo počasí – ale jen na čas Značka Bentley slavila v Ennstalu 100. výročí Nesměl chybět: Rakouský evergreen volantu Dieter Quester na BMW Zwickl má dobré kontakty: O osvěžení a sponsorship se staral mimo jiné gigant Red Bull Porsche předvedl v Gröbmingu svůj 50 let starý typ 908/2. Za volantem seděl tehdejší tovární jezdec tohoto monstra Rudi Lins Bývalý jezdec F1 Jo Vonlanthen jel na GRD, se kterým před 45 lety startoval ve Formuli 2 Jeden z početných Jaguárů Firmu Abarth reprezentovali 70 let po jejím založení pilot F1 Arturo Merzario, Abarthova vdova Anneliese, bývalý Abarthův tovární jezdec Johannes Ortner a herec Rudi Roubinek Rakouský sběratel a bývalý závodník Ernst Hofer prezentoval jeho jedinečný Ferrari 212E Montagna Krásný Ballott 3/8LC Grand Prix z roku 1920 byl nejstarším vozem podniku Značku Porsche reprezentoval bývalý vítěz Le Mans a jezdec F1 Hans-Joachim Stuck Ne, klobouk mu neulétl ani za jízdy: Arturo Merzario na Abarthu 2000 Sport Zwickelova Ennstal Classic se stala klasikem rakouského motorismu Samozřejmě, že nechyběly ani vozy Maserati