Dnes je 26. 1. 2022

Dnes je 26. 1. 2022

Dnes je 26. 1. 2022

reklama

Foto Story: Staví Dallara vozy pro Indy 500 v Americe?

Z finančních důvodů se i zodpovědní IndyCarů před lety rozhodli, že jejich mistrovství vypíšou jen pro jednotná šasi. Podobně, jako v evropských šampionátech F2, F3 a F4 se tedy při honičce v Indianapolisu jedná jen o jakýsi značkový pohár. Tam, kde se dříve přely výrobky Parnelli, March, Penske a Honda, dnes krouží 33 totožných monopostů italské značky Dallara. Ale pozor – jedná se (přinejmenším na papíře) o závoďáky „Made in USA“!

Nedaleko Turnu 1 a hlavního vchodu bájného oválu totiž přímo v Indianapolisu (nebo přesněji řečeno v obci Speedway) vyrostla před necelými deseti lety „nová továrna Dallara“. Jeden ze spolupracovníků „pobočky mateřské fabriky ve Varanu“ mne ochotně pustil do exhibiční haly, kde si člověk může prohlédnout několik Indy-monopostů různých generací, modely z větrného tunelu a originální výkresy součástek. Hrdě mi při tom sdělil, že se jedná – vedle Varana – o jedinou výrobní linku značky Dallara na světě a že právě zde vznikly (až na karbonovou rouru kokpitu) kompletně všechny vozy letošního startovního pole! Američané tedy mohou hrdě tvrdit, že vozy závodící v Indy 500 byly postaveny jen kilometr od Gasoline Alley Brickyardu. Jaká to krásná legenda…

Monoposty Dallara je ostatně vidět i v ulicích mětsa, v běžném provozu: klientům a zájemcům Dallara nabízí projížďku v dvousedadlovém voze vybaveným světly a poznávací značkou.

Zasvěcení ovšem ví své: Z aktuálních IndyCarů se toho v USA prý příliš bevyrábí. Spíše zde vozy pouze montují dohromady z dílů dovezených a vyrobených ve Varanu u Parmy. Geniální Gianpaolo Dallara, který se byl na „svůj pohárový závod Indy 500“ osobně podívat, ovšem musí trvat na tom, že „IndyCary vznikají v Americe“ – vždyť stavbu jeho továrny z velké části zaplatil stát Indiana…

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp

Sdílejte:

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
reklama

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

reklama
z rubriky

Související příspěvky

To jsou Grid Girls roku 2021: Lea Erning z Münsterlandu

Ze známých důvodů je letos nebylo vidět příliš často. Až koncem sezony se se objevily především díky promotérům ADAC-GT Masers: půvabné okrasy paddocku a startovního roštu, Grid Girls. Jednou z nich byla Lea Erning, která se nám představí v krátkém

Top12 „NEJ“ Romana Klemma motoristické sezony 2021

Z důvodu známých všudepřítomných politických represálií neproběhl „můj ročník“ 2021 zdaleka tak, jak jsem ho plánoval. Našly se ale světlé momenty… 1. Nejnezapomenutelnější den roku: Setkání s Emersonem Fittipaldim 29. červen 2021 do smrti nezapomenu. Měl jsem možnost pobýt v

reklama