Pátek 24.03.2023

Pátek 24.03.2023

Pátek 24.03.2023

reklama

Foto Story: Staví Dallara vozy pro Indy 500 v Americe?

Z finančních důvodů se i zodpovědní IndyCarů před lety rozhodli, že jejich mistrovství vypíšou jen pro jednotná šasi. Podobně, jako v evropských šampionátech F2, F3 a F4 se tedy při honičce v Indianapolisu jedná jen o jakýsi značkový pohár. Tam, kde se dříve přely výrobky Parnelli, March, Penske a Honda, dnes krouží 33 totožných monopostů italské značky Dallara. Ale pozor – jedná se (přinejmenším na papíře) o závoďáky „Made in USA“!

Nedaleko Turnu 1 a hlavního vchodu bájného oválu totiž přímo v Indianapolisu (nebo přesněji řečeno v obci Speedway) vyrostla před necelými deseti lety „nová továrna Dallara“. Jeden ze spolupracovníků „pobočky mateřské fabriky ve Varanu“ mne ochotně pustil do exhibiční haly, kde si člověk může prohlédnout několik Indy-monopostů různých generací, modely z větrného tunelu a originální výkresy součástek. Hrdě mi při tom sdělil, že se jedná – vedle Varana – o jedinou výrobní linku značky Dallara na světě a že právě zde vznikly (až na karbonovou rouru kokpitu) kompletně všechny vozy letošního startovního pole! Američané tedy mohou hrdě tvrdit, že vozy závodící v Indy 500 byly postaveny jen kilometr od Gasoline Alley Brickyardu. Jaká to krásná legenda…

Monoposty Dallara je ostatně vidět i v ulicích mětsa, v běžném provozu: klientům a zájemcům Dallara nabízí projížďku v dvousedadlovém voze vybaveným světly a poznávací značkou.

Zasvěcení ovšem ví své: Z aktuálních IndyCarů se toho v USA prý příliš bevyrábí. Spíše zde vozy pouze montují dohromady z dílů dovezených a vyrobených ve Varanu u Parmy. Geniální Gianpaolo Dallara, který se byl na „svůj pohárový závod Indy 500“ osobně podívat, ovšem musí trvat na tom, že „IndyCary vznikají v Americe“ – vždyť stavbu jeho továrny z velké části zaplatil stát Indiana…

Text a foto: Roman Klemm

Sdílejte:

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

Sdílejte:

reklama
reklama
z rubriky

Související příspěvky

V Bahrajnu měli fádní F1, v St. Petersburgu vzrušující IndyCary

O první březnový víkend neodstartoval do sezony 2023 pouze světový šampionát F1, ale i (dříve konkurenční) americký seriál IndyCar. Na 1,8 mil dlouhém polo-letištním, polo-městském okruhu ve floridském St. Petersburgu se s určitou podporou Štěstěny prosadil bývalý pilot F1 Marcus

Fittipaldi, Stuck a Wolf na návštěvě u Elvise v Alpách

Taková výletnická skupina se asi nesejde často: lidé, kteří ve slunečné polovině února následovali pozvánce rodiny Egger do jejího automobilového muzea „Oldtimer-Youngtimer-Sport-Movie Cars“ v Ötztalu totiž ztělesňovali dva tituly mistra světa F1, dvě vítězství v Indy 500, dvě vítězství v

Zemřel legendární týmový manažer a majitel David Price

Ve věku 75 let zemřel David Price – správný anglický gentleman, manažer a majitel závodních stájí, které přes čtyři desetiletí neodmyslitelně patřily na špičku mezinárodní scény motorsportu. Majitel organizace DPR slavil ohromné úspěchy s jezdci jako Nigel Mansell, Martin Brundle,

Zemřel 54násobný účastník GP-F1 Philippe Streiff

Krátce před Vánoci zastihla svět motorsportu další smutná zpráva: zemřel 67letý Francouz Philippe Streiff, jezdec F1, který musel od své těžké nehody roku 1989 v Riu žít v invalidním vozíku. Ne zcela naplněná kariéra blonďatého dlouhána začínala velmi slibně. Roku 1981 získal

reklama